Op internet gaat een e-mail rond die zogenaamd door telefoonprovider Vodafone is gestuurd. Meerdere mensen hebben melding gemaakt van phishingberichten, waarin staat dat gebruikers die last hebben gehad van storingen door kunnen klikken voor een tegemoetkoming.

 

Vodafone adviseert vandaag vooral niet te klikken.Volgens Vodafone is de mail verstuurd in navolging van de storing die gisteren gebruikers van de provider trof. Het bedrijf adviseert klanten om de afzender van de email te blokkeren en het bericht te verwijderen. Ook wijst de provider erop dat mensen niet op de e-mail moeten reageren.

 

Het aanklikken van de linkjes in het bericht wordt bovendien met klem afgeraden. Ook de Consumentenbond waarschuwt voor de berichten. Volgens de bond zijn de fraudeurs ‘vernuftig te werk gegaan’.

 

Andere klanten zeggen op Twitter dat ze een melding krijgen dat hun sim-kaart verouderd is of komt te vervallen. De Consumentenbond en Vodafone wijzen erop dat het ook hier gaat om phishing. Op Twitter laat Vodafone aan een van de klanten weten dat het een phishing-sms is, die niet door het bedrijf verstuurd is. ,,Deze sms is al bekend en in behandeling genomen”, aldus het bedrijf.

 

Storing

Een phishingbericht gaat rond na grote storing Vodafone op 29 oktober. Gistermiddag hadden tienduizenden Vodafone-klanten last van slechte verbindingen. Bellen ging niet of moeizaam en mobiel internet via 4G viel geheel weg. Klanten reageerden woest op de uitgevallen service en eisten een schadevergoeding. Pas na een storing van 12 uur of langer hebben klanten recht op schadeloosstelling. Dat is echter nooit meer dan de abonnementskosten voor die dag